diumenge, 6 de desembre del 2015

Pla de comunicació a través de les TIC

Un pla d’actuació ha d’estar format per una estructura que simbolitzarà una escala de desenvolupament d’aquest pla:
Així, en tot pla ha de haver:
Primer de tot, coneixement de les famílies que habiten el centre, és a dir,  saber quins són els seus interessos, coneixements del centre, si saben com poden participar...
En segon lloc, ha de tenir informació del projecte educatiu de centre.
També, ha de haver formació, per tal que les famílies puguin augmentar el seu nivell de competència digital i la seva capacitat per fomentar l’ús segur de les xarxes per part dels seus fills.
Al mateix temps, ha de haver participació de les famílies ja que aquestes són un gran recolzament en la tasca educativa. Participar és convidar a les famílies a desenvolupar alguna tasca dissenyada pel centre escolar (les famílies no s’han vist implicades en aquesta feina).
Finalment, en trobem amb la col·laboració en la qual els familiars s’inclouen en la vida de centre cooperant amb el professorat en la labor educativa.
Per tant, un possible pla de comunicació escola-família utilitzant les TIC seria que a l’inici de curs, el tutor de cada aula passaria als pares una enquesta per saber quin ús fa cada família de les TIC. A partir d’aquest recull de dades ens plantejaríem quines serien les fonts de comunicació  més adients, és a dir, quines serien les que garantirien que tota informació arribi a les famílies. Els mitjans de comunicació que el nostre centre utilitzaria serien els següents:
  • WEB DE CENTRE:
Aquesta inclouria la informació general sobre el centre, és a dir, context, línia educativa, calendari lectiu, etc.
Estaria dirigida per l’equip directiu de centre, els quals l’anirien actualitzant durant tot el curs escolar.
Dins aquesta web oferirien cursos pels pares de formació en les TIC o altres conceptes (dirigits per l’AMPA o l’equip directiu de centre), informació del
  • GESTIB:
Aquest ens serviria per informar a les famílies de tot el centre d’esdeveniments i qüestions urgents. Estaria dirigit per l’equip directiu de centre, aquest l’aniria actualitzant durant el curs.
  • BLOG DE CICLE (el qual inclouria una “pestanya” de cada aula):
El blog de cicle serviria per comunicar a les famílies la informació més concreta d’aquest cicle, esdeveniments, reunions, articles interesants per a la formació educativa dels pares, imatges de festes, acampades...  de cicle.
Al mateix temps hi haurà un apartat on les famílies podran comentar i, al mateix temps, adjuntar articles, opinions, dubtes… així, totes les persones, del centre o alienes a aquest, que estiguin interessades, ho podrien veure. En les “pestanyes” de cada aula,  cada tutora oferiria a les famílies informació concreta de la seva aula, imatges de projectes, d’activitats, vídeos...
Aquest blog estaria dirigit per les mestres de cicle. La informació general l’anirien actualitzant totes les mestres, però cada tutora d’aula aniria penjant la informació i activitats concretes de la seva aula.
  • WHATSAPP de grup aula:
Aquest serviria per una comunicació instantània entre família i aula, sobretot, del dia a dia de la classe. En aquest xat, la mestra podria publicar algunes fotografies i textos de registres anecdòtics, d’activitats més rellevants, avisos per part dels pares de faltes d’assistència dels seus fills...
Tenint en compte que alguns pares potser no tindran accés al WhatsApp, aquestes mateixes imatges i fets més rellevants, el/la mestre/a també els publicarà al blog, dins l’apartat de la seva aula.
Aquesta eina estaria dirigida per la mestra de cada aula, la qual aniria informant de tot el que necessiti a les famílies dels seus alumnes.