Primer de tot, he volgut cercar quin és el significat de
“software educatiu” ja que no ho tenia molt clar. Així, he trobat que són “a aquellos
programas que permiten cumplir o apoyar funciones educativas” (Galvis,
2000), és a dir, programes que van ser dissenyats per ajudar en
el procés d’ensenyança-aprenentatge.
Seguidament, comentar, per una banda, que crec que la
utilització dels softwares educatius, dins les aules d’infantil, poden ser una avantatge per la tasca del mestre i per l’aprenentatge dels infants.
Una d’aquestes avantatges és que poden ajudar als docents
en la seva tasca educativa com a eina de diagnòstic o d’avaluació, és a
dir, poden facilitar la tasca docent amb més recursos per al tractament de
la diversitat i més facilitats per al seguiment i avaluació.
També, considero que potser un mitjà lúdic i motivador
que pot afavorir el desenvolupament
cognitiu dels infants. Penso, que són motivadors, ja que utilitzen
recursos multimèdia com vídeos, imatges, so, interactivitat ... mitjans que són molt atractius pels infants.
A més, dir que com bé sabem, la motivació és un dels motors de l'aprenentatge.
Al mateix temps, penso que un software educatiu pot ser
una eina molt flexible ja que un mateix programa pot servir al professor
per treballar diverses matèries alhora, és a dir, es pot utilitzar més enllà d’una
qüestió en concret (utilitzat de forma transversal).
Finalment, un altre aspecte que crec és important quan
s’utilitzen softwares educatius a l’escola és que quan els infants realitzen activitats individualitzades, fomenten la seva
iniciativa i el seu aprenentatge autònom, és a dir, els fillets decideixen les tasques
a realitzar i la forma de dur-les
a terme.
Per altra banda, considero que també hi pot haver alguns
desavantatges, un d’ells és que no hi
hagi un gran control i supervisió de la qualitat dels continguts per
part dels mestres. Aquests, han de saber molt bé perquè volen utilitzar un
determinat software educatiu i quins continguts porta, a més si són suficientment adients pels infants.
Un altre inconvenient, potser és que els infants el poden
utilitzar com a únic recurs i amb això, deixar de consultar altres
possibles fonts. Crec que el mestre ha de poder oferir als infants diferents
eines per realitzar la seva tasca i no només una, ja que així hi haurà molta
més riquesa en l’aprenentatge de l’infant.
També, un altre desavantatge és que alguns dels elements
utilitzats per a captar l’atenció dels alumnes al mateix temps pot funcionar
com a distractor. Considero, que hem de ser molt conscients i ben
estudiar quin tipus de recurs oferim als nostres alumnes i intentar que siguin
el més adients possibles a les característiques del grup d’infants a qui va
dirigit ja que el que per un pot ser bo, per un altre pot ser perjudicial.
En conclusió, al meu parer, és el mestre qui ha de saber
molt bé quin tipus de recursos i eines ofereix als seus alumnes. Aquest, els ha
de ben estudiar abans d’oferir-los i ha de saber que tenen de bo i de dolent
abans de portar-los a classe. Per tant, ha de fer força feina damunt aquests
abans que els infants facin feina amb ells.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada