Competència digital, on me trobo?
Aquesta activitat
consisteix amb explicar quin és el meu propi procés tecnològic i la meva competència digital. Per realitzar la
tasca utilitzaré el vídeo de Jordi Adell “la competència digital” i “les fases
d’integració” segons el projecte ACOT.
Per una banda, començar mencionant que, com ens diu Jordi Adell,
la competència digital s’hauria d’ensenyar a l’escola com qualsevol altra
matèria ja que els infants haurien d’estar multialfebetitzats en diferents
llenguatges per poder desenvolupar-se en més facilitat en el món el que vivim.
A
continuació, comentar en quan al meu procés tecnològic, que soc una immigrant digital ja que vaig néixer
molt abans de l’any 1985, el qual es considera l’any que comencen a sorgir els
nadius digitals. Seguidament dir que a la meva educació obligatòria (EGB) no hi
havia la competència digital ni cap assignatura que tingués a veure amb les
tecnologies digitals de la informació i comunicació. Al mateix temps, al
batxillerat (jo vaig fer BUP) tampoc havien sorgit encara les noves
tecnologies. Per tot això, la meva competència quan era filleta i adolescent va
ser nul·la.
Així i
tot, sobre els 20 anys van començar a sorgir els primers ordinadors, element
que sempre em va cridar molt l’atenció i que molt prest vaig adquirir. Encara
que aquest era una eina usada per l’oci,
és a dir, l’utilitzava per jugar a videojocs. Per tant, aquest va ser el meu
primer contacte amb aquest tipus de tecnologies i en aquest moment va començar
la meva formació en aquesta matèria.
Els
següents anys, així com anaven evolucionant les tecnologies, anava fent cursos
de formació en matèries relacionades amb les noves tecnologies (encara que eren
cursos molt simples de manejos de les diferents eines).
Finalment,
el meu gran aprenentatge amb aquestes ha estat el meu ingrés a la universitat
on he pogut extreure molts coneixements, estratègies, eines i recursos per
realitzar la meva tasca d’estudiant.
Per altra banda, les fases d’integració de les TIC segons el projecte
ACOT són:
1 Fase à ACCÉS: Aprendre l’ús bàsic de les tecnologies.
2 Fase à ADOPCIÓ: Utilitza la tecnologia com a suport de les formes tradicionals
d’aprenentatge.
3 Fase à ADAPTACIÓ: Integren les tecnologies en les pràctiques tradicionals. Se centren amb
la productivitat dels estudiants: presentacions, gràfics...
4 Fase à APROPIACIÓ: Se centren en el treball cooperatiu,
interdisciplinari, basat en projectes d’aprenentatge.
5 Fase à INVENCIÓ: Descobreixen nous usos per a la tecnologia o combinen noves tecnologies de
forma innovadora.
Així,
després de veure les 5 fases d’integració considero que estic situada a la fase
3, és a dir, la fase d’adaptació ja
que utilitzo les tecnologies, sobretot, en pràctiques tradicionals que tenen a veure amb els meus estudis. Encara
que, potser, em començo a atracar a la fase 4, la d’apropiació ja que cada cop utilitzo més les tecnologies per
realitzar treball col·laboratiu.
Finalment,
esmentar que el meu propòsit en un futur no gaire llunyà es poder ben
endinsar-me en la fase 4 i arribar a la fase 5 ja que, ambdues, seran de gran
ajuda amb la meva tasca com a docent.